Mint köztestületi önkéntes tűzoltóság a szervezeti, működési jellemzőit alapvetően a
- Ptk. 61-64.§,
- 1988.évi II. tv. Az egyesülési jogról
- 1996 évi XXXI. Törvény a tűzvédelemről
- 256/ 2008 korm . rendelet az önkéntest tűzoltóságokról
- valamint az alapszabályban lefektetett pontok határozzák meg.
Általánosságban megfogalmazható az önkéntes tűzoltóságunkra, hogy mint a hivatásostól és egyesületitől egyaránt eltérő tűzvédelmi szervezeti forma, az 1998-as kezdő évtől napjainkig az élet más területeihez hasonlóan folyamatos változáson ment keresztül.
A változtatásokat nem csak a mindennapok gyakorlatának tapasztalatai, hanem a növekvő követelményeknek való megfelelés kényszere is szükségessé tette.
A változtatások érintették a működés szabályozásának rendszerét, valamint az alaprendeltetésből eredő tevékenység gyakorlatát.
Vezetés , irányítás:
A tűzoltási szakfeladatok szervezése és az évente a - közgyűlés által elfogadott - munkatervben foglaltak végrehajtása a parancsnok feladata és felelőssége. Ennek ellenőrzését az elnökség az elnökön keresztül gyakorolja. Az alapszabály , a gazdálkodási szabályzat, illetve a szolgálati szabályzat tekinthető azon dokumentumoknak, amelyek a működés kereteit adják .
Az éves munkaprogramban megfogalmazott feladatok ismertetése negyedéves, illetve havi lebontásban a hónap első hetének szerdai napján történik, vezetői értekezlet keretében.
A tűzoltóság személyi állományát érintő felkészülési feladatokat a parancsnok hetente egy alkalommal , heti eligazítás formájában közli. Az eligazításon a főfoglalkozású állomány tagjai kötelezőjelleggel, az önkéntesek szabadidejük adta lehetőségük szerint vesznek részt.
A fontosabb feladatok parancsnoki utasítás, intézkedés formájában kerülnek kiadásra, amelyek a visszacsatolás érdekében az ügyeleten kihelyezésre, valamint irattári iktatásra kerülnek.
Az általános munkavállalói kötelezettségeket a kiadott munkaköri leírások tartalmazzák.
Kapcsolatok, együttműködés:
Tűzoltóságunknál kiemelt fontosságú a minden irányban kiépített, jól működő kapcsolatrendszer. Ez vonatkozik a székhelyszerinti önkormányzat vezetésére, szakmai ellenőrző szervezetekre ( BM. OKF, Megyei Kat. Véd. Igazgatóság) és a szakmai szövetségekre (MTSZ, ÖTSZ).
A székhelyszerinti település önkormányzatával, illetve vezetésével a kapcsolat jól működőnek minősíthető. A 2010 évtől eltekintve rendszeres volt a parancsnoki beszámoltatás a képviselőtestület előtt.
A működési területünkön lévő települések többi önkormányzatával minden erőfeszítésünk ellenére, fogadókészség hiányában nem alakult ki a szükséges mértékű, intézményesített kapcsolat.
Az együttműködés eseti jellegű, elsősorban olyan jelentősebb káreseményhez, vagy veszélyhelyzethez köthető, amely az adott településen nagyobb visszhangot vált ki. A tárgyidőszakban az általunk felajánlott beszámoltatási lehetőséggel a társtelepülések önkormányzatai egyszer sem éltek.
Általában nem tekintik fontosnak - szabályozás hiányában- a helyi tűzvédelem értékelését , áttekintését.
Ez a körülmény erősen hátráltatja a tűzmegelőzési tevékenységünk ottani hatékonyságát is.
A székhelyszerinti településen a tűzmegelőzési propaganda területén folyamatos előrelépést tudtunk elérni a helyi lakosokkal, vállalkozókkal. Bizalommal fordulnak hozzánk tűzvédelmi tanácsért.
Az idegenforgalomhoz kapcsolódó vállalkozások esetében is pozitív hozzáállás tapasztalható. Gyakran keresik fel a tűzoltóságot tűzvédelmi tanácsadás igényével, amelyben minden esetben igyekszünk segíteni.
A tűzvédelmi propaganda keretében rendszeresek az oktatási intézményben tartott bemutatók.
A helyi, önkormányzati írott sajtóval éveken keresztül jó kapcsolat volt a jellemző. Több híradás jelent meg a tűzoltóságról, de tájékoztató tűzmegelőzési információk közreadására is kapunk lehetőséget. Ez az elmúlt két évben erősen visszafejlődött.
A helyi rádióban, amíg folyamatos adás volt, szinte heti rendszerességgel adtunk tájékoztatást, riportot.
Nagy segítséget nyújtottak a tömegtájékoztatás lehetőségének biztosításával a megelőző propaganda területén.
A területi illetékességgel összefüggésben velünk együttműködő Hivatásos Önkormányzati Tűzoltósággal folyamatos, jónak minősíthető kapcsolat alakult ki. Ugyanakkor továbbra sem érzékelhető elmozdulás a hatósági engedélyezés, tűzvédelmi szemlék lefolytatásában történő bevonás területén. Ez a gyakorlatban is hátráltathatja munkánkat egy számunkra ismeretlen létesítményben bekövetkezett tűz esetén a beavatkozás során.
Személyi feltételek:
A jelenlegi tűzoltói létszám: 16 fő
Ebből:
Főfoglalkozású 6
Önkéntes 10
A főfoglalkozású tűzoltók határozatlan időre kötött munkaszerződéssel dolgoznak. Az önkéntesek közül híradó ügyeletesi feladatkörben 4 fő az önkormányzat segítségével közcélú foglakoztatási formában került bevonásra. Szabadság, betegség vagy eltávozás miatti főfoglalkozású létszám csökkenés ellensúlyozására, vagy rendkívüli készenlét elrendelése esetén (pl.: árvíz, elhúzódó elemi károk) további szükséges, de nem elégséges számú önkéntes tűzoltók álltak rendelkezésre. Ők kifejezetten szabadidejükben, munkahelyük műszakbeosztásától függően, vagy szabadságuk ideje alatt adnak készenléti szolgálatot.
Általában, évente 1-2 új önkéntest sikerült bevonni munkánkba, de ugyanennyi csökkenés is jellemző a helyi foglakoztatási helyzet függvényében.
Az ifjúsági tűzoltószakkör 12 fővel működik. Részt vettek a központilag szervezett nyári minősítő táborozáson és sikeresen teljesítették korosztályhoz tartozó minősítési szinteket.
Képzés, oktatás
Képzettség jelenleg: fő
Felsőfokú szakirányú végzettség :
Parancsnoki + tűzvédelmi előadói végzettség: :
Parancsnoki tanfolyam:
Tűzoltó szakmunkás:
Tűzoltó alaptanfolyam
specifikáció:
Híradóközpont-kezelő
Szerkezelő
Kisgépkezelő :
Idegen nyelv
Búvár,
vízimentő
Önkéntes Tűzoltóságunk a személyi állományának képesítése megfelel a 10/2008 ÖM rendelet 4.§ (1)-(4) pontjában foglaltaknak.
A megyei szakmai felügyelet által jóváhagyott éves továbbképzési tervben , valamint annak mellékletét képező éves gyakorlattervben foglaltak szerint történik a személyi állomány felkészültségének szinten tartása .
A képzési témakörök összeállítása és gyakorlatok végrehajtása során a működési területünkön nagyvalószínűséggel előforduló káresetek elhárításakor alkalmazható ismeretek bővítését tartottuk elsődlegesnek.
A gépjárművezetők éves ismétlődő KRESZ oktatására a képzési tervben foglaltak szerint kerül sor.
Készenléti és ügyeleti tevékenység :
A tűzoltóság Híradó Ügyeleti Ügyrendje a 1/2003 (I.9.) BM rendelet alapján készült, melynek a tárgy évi aktualizálása folyamatosan történik.
A napi készenléti létszám a híradó ügyeletesek szervezésében részben önkéntes alapon, részben műszakszerűen történik. Az önkéntesek megbízhatóan egészítik ki a szükséges létszámot.
Az informatikai alapú TÜRR kisebb hibákkal ugyan, de megfelelően biztosította a személyi riasztás SMS-el történő végrehajtását. E program a teljes tűzoltói állomány szervezhetőségét, adatainak nyilvántartását, alkalmazhatóságának figyelemelkísérését is lehetővé teszi.
Az országos tömegkommunikációs rendszertől függő TÜRR rendszer esetleges kiesése esetén külön parancsnoki intézkedés szabályozza a riasztás lebonyolításának módszerét.
Tűzoltóságunknál tartott OKF, illetve megyei szintű ellenőrzések során az állomány a 256/2008. Korm. rendeletben meghatározott időn belül teljesítette a vonuló készséget.
A Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szakmai felügyeleti jogköréből adódóan – minden negyedévben, szúrópróbaszerűen - ellenőrzéseket hajt végre a tűzoltóságokon. Az ügyeleti ellenőrzési naplóban leírtak szerint az állomány riaszthatósága, bevethetőségére vonatkozóan kifogás nem volt.
Fegyelmi helyzet folyamatosan jónak értékelhető, eljárás kezdeményezésére a tárgy időszakban nem került sor annak ellenére, hogy a készenléti leterheltség igen nagy.
Tűzoltási és műszaki mentési tevékenység:
Önkéntes Tűzoltóságunk működési területén az elmúlt években bekövetkezett tűz illetve műszaki mentés jellegű káresemények felszámolása – néhány extrém eset kivételével - rutinszerű tevékenységnek minősíthető.
A riasztásra történő felhívást követően a kivonulás minden esetben a 256/2008 korm. rendeletben meghatározott normaidőn belül, az előirt létszámmal történt. Ugyanakkor több esetben - ha szükségessé és indokolttá tette az esemény jellege - két gépjárműfecskendővel, két teljes raj került bevetésre.
A statisztikai adatokat rögzítő Központi Ügyelet Információs Rendszerből (KÜIR) történt lekérdezés alapján az látható, hogy a 214 eset felszámolását több mint 80 % -ban külső segítség nélkül végeztük.
Az illetékességi körben lefolytatott tűzvizsgálatok során a tüzek eloltásával, műszaki mentések végrehajtásával kapcsolatban szakszerűtlenségre utaló megállapítás nem volt. A megyei szakmai felügyelet irányába a működési területünkről vizsgálatra okot adó állampolgári panasz, bejelentés nem történt.
Tűzoltóságunk működési területének jelentős részét fedi le a Tisza-tó. A vízi mentést igénylő helyzetek kezelésére felkészültek vagyunk. Forráshiány miatt továbbra sem várható, hogy a nyári időszakban parti figyelő, illetve mentő szolgálat kerüljön kihelyezésre.
Technikai feltételek
A 2008-ban pályázat segítségével átvett RENAULT Midlum gépjárműfecskendő jól biztosítja az alapfeladataink végrehajtásának feltételeit. A felújított STEYR RB 4000 típusú tűzoltó jármű tartalékként a vonatkozó rendelet szerint a működés biztonságát szolgálja.
Bár egyre fogyó mértékben, de tartalékaink vannak egyéni védőeszközök, légzésvédelmi, vegyvédelmi ruházat és tűzoltási szakfelszerelések és munkaanyagok vonatkozásában.
A szakfelszerelések, laktanya karbantartása heti ismétlődő rendszerben, napirendként meghatározott formában történik.
A gépjárműszemlékre és műszaki vizsgáztatásokra ütemezetten, terv szerint került sor.
A búvárok részére biztosítva vannak az alapeszközök és nehezített körülmények közötti bevethetőséget biztosító szakfelszerelések.
Munkavédelem:
A munkavédelemi feladatokat megbízási szerződéssel olyan - szakirányú végzettséggel rendelkező - külsős munkatárs végezi, aki önkéntes tűzoltóként is rendelkezésre áll. Rendszeresen, a szabályzatban meghatározottak szerint kerül sor a munkavédelmi szemlékre, munkavédelmi oktatásokra.
A tűzoltási és műszaki mentési eszközök, egyéni védőfelszerelések időszakos terheléspróbái, biztonsági felülvizsgálatai a vonatkozó rendeleteknek megfelelően történtek, annak dokumentáltsága folyamatos, rendezett. Szükséges viszont megemlíteni, hogy ezen időszakos biztonsági felülvizsgálatok rendkívül költségesek.
A személyi állomány részére folyamatosan rendelkezésre álltak a szükséges egyéni védőeszközök, ha indokolt volt, meghibásodás esetén a tartalék készletből azonnali pótlásra kerülhetett sor.
Tűzoltóságunknál a tárgy időszakban, munkakörben végzett tevékenység közben baleset nem történt. A foglalkoztatott és önkéntes állomány részt vett az előírt, időszakosan ismétlődő munkaköri alkalmassági vizsgálatokon.
A gépjárművezetők rendelkeznek az előirt PÁV –I –es minősítéssel.
Gazdálkodás, pénzügy :
Önkéntes Tűzoltóságunk gazdálkodása, pénzügyeinek kezelése az alapszabályban, gazdálkodási, valamint a pénzkezelési szabályzatban leírtak szerint valósult meg.
A tárgy évi költségvetést és annak teljesítését a közgyűlés fogadja el.
Ugyanakkor minden év február 15-ig a - Megyei Igazgatóságon keresztül - BM OKF gazdasági főosztálya felé tételesen számoltunk el az előző évi támogatások felhasználásáról. Az elszámolásokat követően kifogásolás nem történt.
A helyi önkormányzat által biztosított támogatás felhasználásáról a polgármesteri hivatal pénzügyi csoportja felé számolunk el tételesen
támogatások felhasználásáról. Az elszámolásokat követően kifogásolás nem történt.
A helyi önkormányzat által biztosított támogatás felhasználásáról a polgármesteri hivatal pénzügyi csoportja felé számolunk el tételesen
Költségvetési beszámoló 2010 |
|
|
|
|
|
Bevételek megnevezése |
Összeg (Ft) |
|
|
Előző évi maradvány |
1356449 |
|
|
2010. évi állami normatíva |
20460312 |
|
|
2010. évi önkormányzati támogatás |
500000 |
|
|
2010. évi egyéb bevételek |
209826 |
|
|
Bevételek összesen |
22526587 |
|
|
|
|
|
|
Személyi juttatások megnevezése |
Összeg (Ft) |
|
|
Teljes munkaidőben foglalkoztatottak rendszeres személyi juttatása |
9554577 |
|
|
Készenléti, ügyeleti, helyettesítési díj, túlóra, túlszolgálat |
2455488 |
|
|
Egyéb munkavégzéshez kapcsolódó juttatások |
703400 |
|
|
Étkezési hozzájárulás (Cafetéria) |
840000 |
|
|
Személyi juttatások összesen |
13553465 |
|
|
TB járulék |
3403100 |
|
|
Munkaadókat terhelő egyéb járulékok |
198000 |
|
|
Munkaadókat terhelő járulékok összesen |
3601100 |
|
|
|
|
|
|
Dologi kiadások megnevezése |
Összeg (Ft) |
|
|
Hajtó- és kenőanyagok |
1115958 |
|
|
Szakmai eszközök, anyagok beszerzése |
|
|
|
Munka-, védő-, forma- és egyenruha beszerzése |
112400 |
|
|
Kommunikációs szolgáltatások (telefon, internet, stb.) |
519005 |
|
|
Üzemeltetési kiadások (víz, villany, gáz) |
501678 |
|
|
Egyéb üzemeltetési kiadások |
2034800 |
|
|
Egyéb szolgáltatási kiadások |
985898 |
|
|
Kiküldetés, reprezentáció, reklámkiadások |
32285 |
|
|
Dologi kiadások összesen |
5302024 |
|
|
|
|
|
|
Bevételek felhasználása |
Összeg (Ft) |
%-ban |
Állami normatíva felhasználás |
20460312 |
|
|
Személyi juttatások + munkaadókat terhelő járulékok összesen |
|
17111163 |
76,19 |
Dologi kiadások összesen |
|
3 356 360 |
14,94 |
Önkormányzati támogatás felhasználás |
500000 |
|
|
Személyi juttatások + munkaadókat terhelő járulékok összesen |
|
|
|
Dologi kiadások összesen |
|
500000 |
2,2 |
Egyéb bevételek felhasználása |
1566275 |
|
|
Személyi juttatások + munkaadókat terhelő járulékok összesen |
|
43402 |
0,19 |
Dologi kiadások összesen |
|
1445664 |
6,43 |
2010 évi pénz maradvány |
|
69998 |
0,05 |
Mindösszesen |
22526587 |
22526587 |
|
|